fbpx

Primary Navigation

MUUSIKA KIRJUTAMINE LÜHIFILMILE

Alustades oma teekonda filmiheliloojana puutume kindlasti kokku lühifilmidega, aga kuidas siis ühe lühifilmiga võiks ümber käia? Koostasime väikese listi sammudest, mida ühed noored heliloojad läbima peaksid:

 

1. SPOTTING

 

Esimene samm iga filmiprojekti puhul on filmi kaardistamine, kus filmirežissöör ja helilooja istuvad koos maha, et film läbi vaadata ja paika panna, millistes kohtades on vaja muusikalist tuge ja kus toimib paremini vaikus. Enamasti oskab režissöör juba ise suures joones öelda, kuhu ta miskit soovib, kuid üks helilooja rollidest on aidata muusikat vajavad kohad ära märkida.

 

2. STIIL JA MEELEOLU

 

Järgmisena arutatakse läbi, millist stiili see projekt olema peaks, millist vaibi soovitakse edasi anda. Kas muusika peaks filmi juures jääma väga märkamatuks või on tal just suurem roll tähelepanu juhtimisel? Kas kurjakuulutav stseen vajab klassikalist hämarat soundi või vastupidi humoorikamat lähenemist, mis eiraks vaataja tavapäraseid ootusi? Kas on vaja edasi anda mõnda spetsiifilist ajastut? Kõik need küsimused tuleb kohe läbi arutada ja olla avatud igasugustele ideedele ning olema valmis helidega katsetama.

 

3. TEMP TRACKID

 

Kui spotting on tehtud ja režissööri visioon enam vähem paigas, tuleb leida temp trackid. Need ei ole mõeldud lõpptulemusse jääma vaid andma nii heliloojale kui ka režissöörile mingi esmase mulje nende kirja pandud ideedest, millest edasises töös lähtuda.

 

4. MILJON DEMO

 

Lõpuks on aeg hakata demosid tootma. Demodega ei tasu tagasi hoida – kunagi pole neid liiga palju. Iga uue demo pealt oskab režissöör täpsemalt öelda, mis talle meeldib ja mis mitte. Filmiheliloojana pead suutma pakkuda võimalikult palju erinevaid variatsioone ning olema valmis vanadest ideedest kiirelt lahti laskma, et režissööri uuemate ideede järgi edasi töötada.

 

5. MINIMALISTLIK JA KOKKUHOIDLIK

 

Erinevus täispika filmi ja lühifilmi vahel on muidugi filmi pikkus ja see mõjutab suuresti muusika mõju filmile. Lühifilmile ei saa kirjutada väga suurejoonelist ja eepilist muusikat, sest see emotsioon ei jõua nii väikese aja peale filmis välja tulla. Tuleb läheneda tagasihoidlikult ja pöörata rohkem tähelepanu väikestele detailidele. Nii nagu pilt jutustab oma lugu peab ka muusika ühe loo jutustama, seega tuleb mõelda terviklikult, et filmis kõlav muusika mõjuks ühtselt ja loogiliselt. Mida minimalistlikum, seda lihtsam see on.

 

Lühifilmile muusika kirjutamine on mahukas projekt, mis nõuab aega ja pühendumist. Oluline on jääda tagasihoidlikuks, keskenduda väikestele detailidele ning tabada režissööri visiooni filmist. Võrreldes täispika filmiga on lühifilmi eeliseks väiksem muusika kasutatavus. Seega on heliloojal rohkem aega keskenduda üksikute soundtrackide täiustamiseks. Kõige selle juures ei tohiks unustada, et filmi tegemine on kollektiivne loo jutustamine ning helilooja ülesandeks on sellele kaasa aidata läbi muusika.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *